Layout-uri de impact cu ajutorul tifețării
O imagine decupată introdusă într-un layout poate să producă surpriză, să pună accentul pe o anumită idee sau obiect, să aibă o forță de convingere mai mare. De ce și cum tifețăm?
Mare parte din munca unui graphic designer constă în tifețare. Ce presupune aceasta? Pe scurt, tifețarea este extragerea după contur a unui obiect dintr-o fotografie.
Să luăm ca exemplu fotografia unui pupitru pe care se află un monitor, o cană și un penar. Dacă vreau să folosesc doar cana și nu o tifețez, în fundal se vor observa celelalte elemente din fotografie (suprafața pupitrului sau un colț de monitor). Tifețarea îmi garantează utilizarea în exclusivitate a obiectului dorit.
Decupezi și integrezi
Scopul tifețării nu este însă acela de a extrage un element dintr-o fotografie, ci de a integra acel element singular în layout într-un mod diferit. Decupez și folosesc altfel decât îmi permite folosirea întreagă a imaginii. De exemplu, dacă am nevoie de aer într-un layout, scot dintr-o imagine ce consider că e în plus și pun în valoare un singur element (un obiect sau o persoană). Tifețarea mă ajută să prezint descriptiv, rațional, un obiect (într-un catalog de produse, de exemplu). Sau, integrând imaginea tifețată în layout într-un fel neașteptat, produc privitorului o surpriză, o emoție. Într-o revistă, de exemplu, dacă am un interviu și am fotografia tifețată a unei celebrități care „sparge” textul, impactul e mai mare. Rațional sau emoțional, folosirea tifețării face un layout mai interesant, mai dinamic și mai convingător.
Cum se tifețează
Tifețarea se face folosind un program de prelucrare a imaginilor precum Adobe Photoshop.
-
În cazurile în care fotografia prezintă multe obiecte sau fundalul nu este ușor de selectat, folosesc penița (pen tool). Trasez manual conturul obiectului, făcând astfel un path. Acum pot să indic programului că vreau să rețin ceea ce există în interiorul path-ului (transform path-ul în clipping path sau creez o selecție și aplic o mască).
De ce să tifețez?
Nu ar fi frumos ca, într-un layout, textul să curgă pe lângă un obiect urmărind conturul acestuia? Nu ar fi bine ca, într-un catalog de produse, să văd doar produsul care mă interesează, nu și alte produse adiacente sau fundalul? Da, tifețarea presupune un efort suplimentar, dar acesta se va observa în produsul final (în layout) și-l va face mai atractiv.
Unele obiecte sunt extrem de dificil de tifețat. Printre cele mai dificile obiecte pe care a trebuit să le tifețez se află o bicicletă, o haină de blană, părul lung al unei persoane fotografiate în natură într-o zi cu vânt, un lănțișor și o rachetă de tenis.